Pages - Menu

23 Şubat 2024 Cuma

Müşteri İlişkileri Dersi Vize Notlari



MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ DERSİ
VİZE ÇALIŞMA NOTLARI

1- Müşteri ilişkileri yönetiminin ortaya çıkış nedenleri ?
Nedenlerini şu şekilde sırayabiliriz
v     Kitlesel pazarlamanın gittikçe pahalı bir müşteri kazanma yolu olması
v     Pazar payının değil müşteri payının önemli hale gelmesi
v     Müşteri memnuniyeti ve müşteri sadakati kavramlarının önem kazanması
v     Var olan müşterinin değerinin anlaşılması ve bu müşteriyi elde tutma çabalarına gerek duyulması
v     Yoğun rekabet ortamı
v     İletişim teknolojileri


2- Müşteri ilişkileri yönetiminin amaçları nelerdir ? 
v     Müşteri ilişkileri kárlı hale getirmek
v     Müşterileri bire bir tanımak
v     Maliyet minimizasyonu sağlamak
v     İşletmenin verimini arttırmak
v     Uyumlu faaliyetler sağlamak
v     Müşteri taleplerini karşılamak
Eski: Maliyet + Kár = Fiyat
Yeni: Fiyat + Maliyet = Kár

3- Müşteri ilişkileri yönetiminin evreleri ?
Bu evreleri şu şekilde sıralamak mümkündür:
v     Müşteri şeçimi
v     Müşteri edinme
v     Müşteri koruma
v     Müşteri derinleştirme

4- Müşteri seçiminde şu çalışmalar yapılmakta ?
v     Hedef kitlenin belirlenmesi
v     Bölümlendirme
v     Konumlandırma
v     Kampanya planları
v     Marka ve müşteri planlamaları
v     Yeni ürün lansmanları

5- Müşteri edinme aşamasında yürütülen çalışmalar ?
v     İhtiyaç analizleri
v     Teklif oluşturma
v     Kapanış adımları

6- Müşteri koruma aşamasında yürütülen çalışmalar ?
v     Sipariş yönetimi
v     Teslim
v     Taleplerin organizasyonu
v     Problem yönetimi, refleks sistemi


7- Müşteri derinleştirme aşamasında yürütülen çalışmalar ?
v     Çapraz satış kampanyaları
v     Müşteri ihtiyaç analizleri

8- Müşteri ilişkileri yönetiminin pazarlama faaliyetlerine katkıları ?
ü      Şiddetli rekabet ortamında faaliyette bulunmaya çalışan işletmeler müşteri ilişkileri yönetimiyle stratejik üstünlük sağlamaya çalışmaktadırlar.
ü      Müşterilerle en fazla iletişim halinde olan departmanın pazarlama olduğu düşünülürse, müşteri ilişkileri yönetiminin pazarlama faaliyetlerine katkılarından bahsetmek yerinde olacaktır.

9- Bu katkıları dört ana çerçevede toplayabiliriz ?
v     Terk etmiş müşterinin yeniden kazanılması
v     Müşteri sadakatini yaratma
v     Yeni müşteri bulma
v     Çapraz satış yapma

10- Müşteri tatminini sağlayabilmek için işletmelerin önünde üç temel yönetim süreci bulunmaktadır bunlar ?
v     Müşteri ihtiyaçlarını sezmek
v     Müşteri türlerine çabuk cevap verme
v     Yeni ürün geliştirme

11- Müşteri tatmininin işletmelere sağladığı avantajlar ?
v     Maliyet
v     Değer katma
v     Odaklanma
v     Hız
v     Esneklik

12- Müşteri tatminin belirlenmesi konusunda neler yapılabilir ?
v     Hizmetlerin zamanında yapılması (Yöneticiler elemanlarının başarısızlarını rapor etmeleri hususunda cesaretlenmelidir.)
v     İşler kötü gittiğinde müşterileri firmayı aramaları için teşvik etmek
v     Hizmet ziyaretlerinde müşterilere anket bırakmak
v     Daha önceden iletişim kurmuş olan müşteriler aranır.
v     Rastgele seçilen müşterilerin yöneticiler tarafından telefon ile aranması

13- Müşterilerin tatmin edilmesi ?
v     Şikayet edebilmeyle ilgili engellerin ortadan kaldırılması
v     Müşteri tatmini araştırmaları
v     Müşteri şikayetlerinden üst yönetimin haberdar olması
v     Şikayet hızlı bir şekilde cevap verilmesi
v     Şikayetleri ortadan kaldırmak






14- Tatmin olmayan müşteri davranışları nelerdir ?
v     Çevresine olumsuz fikirler sunarak satışları düşürür
v     Üreticiye veya mağazaya şikayette bulunmak
v     Mağazadan veya markayı satın almayı durdurmak
v     Arkadaşları uyarmak
v     Özel veya kamu kuruluşlarına şikayette bulunmak
v     Kanuni işlem başlatmak


15- Tatmin ile sadakat arasındaki ilişki modelleri tablosu ?
 













                                                                                                                                  

16- Müşteri sadakatinin etkileri nelerdir?
v     Müşteriyi elde tutma
v     Kalıcılık
v     Fiyat
v     Müşteri payını arttırma
v     Tavsiye etme

17- İlişkisel pazarlamanın evleri nelerdir?
v     Müşteri belirleme
v     Belirlenen müşterileri farklılaştırma
v     Müşterilerle etkileşime girme
v     Ürün ya da hizmeti her müşterinin ihtiyacına uygun biçime getirme

18- Müşteri ilişkilerinin yeni boyutları ?
v     Artık müşterilere ne sattığımız değil, onların ne aldığı ve neden aldığı önemlidir
v     Müşteriler bazı ürün ve hizmetlerin satılmasına karşı olumsuz tutumları vardır. Kendileri satın almayı ve kendileri yapmaları daha çok severler.
v     Geleneksel olarak düşünülen “ürünü müşteriye satarım, işim biter”  anlayışı yerine “müşteri hizmet karlılığı” davranışı öne çıkarmaktır.
v     Müşteri ilişkilerini daha iyi tutabilmek için müşteri bilgilerini sürekli geliştirmek ve kalite sunmak vazgeçilmez olmalıdır.
v     Müşteri savunucusu durumundaki personelin konumu ve yapısının değişimi; gerçeklik noktası olarak bilinen ve müşteri ilişkileri ile ilişki kurulan her anın en iyi biçimde oluşabilmesi için personelin değeri ve eğitimi önem kazanmaktadır.


19- Satış ve pazarlamada toplam kalite yönetimi ?
v     Verimlilik ortak rekabet gücü azalır
v     Çalışanların motivasyonu artar, müşteri şikayetleri azalır

20- Toplam Kalite Yönetimi (TKY) yaklaşımının temel ilkeleri şunlardır ?
v     Müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerinin belirlenmesi
v     Müşterinin isteklerinin karşılayacak veya aşacak bir mal ve hizmetin tasarlanması
v     Kaliteli mal ve hizmetler üretilmesini, diğer bir deyişle daha  baştan hatasız üretim yapılmasını kolaylaştıran bir üretim sürecinin tasarlanması. Hangi hataların çıkabileceğinin önceden belirlenerek bunların önlenmeye çalışılması
v     Sonuçların izlenmesi ve üretim sisteminin ve iyileştirilmesinde bu sonuçlardan yararlanılması
v     Bu kararların tedarikçileri ve dağıtımı da kapsayacak şekilde yaygınlaştırılması

21- TKY(Toplam Kalite Yönetimi)’nin işletmeye sağlayacağı başlıca faydalar ?
v     İşletmede çalışan personelin motivasyonu artar ve morali yükselir
v     Hatalı mal sayısı ve hurda oranı azalır
v     Müşterilerin korunması sağlanır
v     Müşteri şikayetleri azalır
v     Markaya olan güven artar
v     Verimlilik ve üretkenlik artışı sağlanır
v     Yüksek kaliteli mal ve hizmet üretilmesiyle sanayinin rekabet gücü artarak üretilen mal ve hizmetlerin dış pazarlarda satışı mümkündür.

22- Müşteri için değer yaratma sonucunda elde edilebilecek müşteri tatmini, kuruluşlara hangi yararları getirebilir ?
v     Daha yüksek oranda tekrarlanan satın almaların artması
v     Maliyetlerin ve giderlerin daha bilinçli yönetilmesi sonucu kar marjlarının yükselmesi
v     Yaratıcılık destekleneceğinden çalışanların motivasyonlarının yükselmesi ve şirketten ayrılma oranlarının düşmesi
v     Yüksek değer elde eden müşterilerin duygularını yakınlarına aktarmaları

23- Dört tür müşteri değer tanımı nelerdir?
Değer, düşük fiyattır > Değer, verdiğim her karşılığında elde ettiğim her şeydir
Değer, ödediğim karşılığında elde ettiğim kalitedir > Değer, bir hizmette istediğim her şeydir

24- İletişim’in tanımı ?
Düşüncelerin ve görüşlerin sözlü olarak karşılıklı alışverişidir

25- Gürültü nedir ?
İletişimin olumlu olmasını, istenen amacı gerçekleştirilmesini engelleyen her türlü faktöre denir.

26- Gürültü çeşitleri ?
v     Çevresel faktörler: uzaklık, gürültü, görüntü gibi
v     Kişisel faktörler: algılama bozukluğu, dikkatin dağılması, ilgi düşüklüğü gibi
v     Tecrübe ve bilgi eksikliği: deneyimsizlik, konudan uzaklık gibi



27- Müşteri hizmetlerinin önemi ve yararları ?
v     Satış öncesi hizmetler
v     Satış anındaki hizmetler
v     Satış sonrası hizmetler

28- Müşteri hizmetlerinin önemli sonuçları ?
Müşteri Hizmeti                     Müşteri Algılamaları              Tatmin Düzeyi
                                                Beklenenden daha iyi            Hoşnut
                                              
                                               Beklendiği gibi                       Tatmin olmuş

                                               Beklenenden az                      Tatmin olmamış

29- Genel anlamıyla hizmet kalitesini oluşturan unsurlar ?
Güvenirlik
Karşılık verebilmek
(Doğru ve zamanında)
Güvence
Empati
Fiziksel varlıklar

30- Müşteri hizmet kalitesini etkileyen faktörler ?
v     Müşterilerin hizmet kalitesine yönelik algılamalarını izleme
v     Hizmet kalitesindeki eksikliğin nedenlerini belirleme
v     Hizmet kalitesini geliştirmek için gerekli adımları atma

31- Açıklığı dört yönetim açıklığı ile netleştirmek ?
v     Açıklık 1:  müşterinin ne beklediğini bilmemek
v     Açıklık 2:  doğru hizmet standartları ve tasarımlarını seçememe
v     Açıklık 3:  hizmet standartlarını sunamamak
v     Açıklık 4:  söz verilenlerle performansın uyuşmaması

32- Açıklık 1’in ortaya çıkmasının nedenleri ?
v     Araştırma eksikliği
v     Hizmet konusundaki araştırma yokluğu
v     Yönetim ile müşteri arasındaki etkileşim eksikliği
v     İlişkilere odaklanmada eksiklik

33- Açıklık 2’nin ortaya çıkmasının nedenleri ?
v     Müşteri odaklı standartların yokluğu
v     Yetersiz hizmet liderliği
v     Zayıf hizmet tasarım

34- Açıklık 3’ün ortaya çıkmasının nedenleri ?
v     İnsan kaynakları politikasında yetersizlik
v     Arz ve talep dengesini kurmada başarısızlık
v     Müşterilerin rollerini gerçekleştirmemeleri



35- Müşteri hizmet sistemi tablosu ?
v     Yönetimin katılımı
v     Müşterileri tanıma
v     Hizmet kalitesine ilişkin performans standartları geliştirme
v     Doğru personelin seçimi, eğitimi ve ödüllendirilme (etkin müşteri hizmeti şeçimi)
v     Ulaşılan hizmet düzeylerine göre çalışılanları ödüllendirme
v     Müşteriye yakın olma
v     Sürekli gelişmeye yönelik çalışmalar

36- Müşteri bölümleme süreci ?
v     Müşteri/ürün detayları
v     Ürün ve hizmet özellikleri
v     Başarı özellikleri/iletişim faaliyetleri
v     Müşteri anket yöntemi

37- Müşterilerle sürekli ilişki kurmada önemli çalışmaların başlıcaları ?
v   Müşteriyi çalışma yerinde ziyaret
v   Hizmet ile ilgili bilgilerin postalanması
v   Müşteri hizmeti el kitabının geliştirilmesi
v   Müşterilere hizmeti açıklayıcı çalışmalar yapma
v   Müşterilerin ücret ödemeden arayabilecekleri telefon hatları kurma
v   Müşterinin diğer iletişim kanallarını sürekli açık tutma

38- Müşteri hizmetlerinde çalışanlar için önemli noktalar ?
v     Müşterinizi kesinlikle bekletmeyiniz
v     Müşterinize ön yargısız yaklaşın
v     Müşterinizi anlamak için onu dinleyin
v     Dostça, çoşkulu ve güler yüzlü olun
v     Konuşma ve hareketlerinizde sert olmayın
v     Kesinlikle müşteri ile münakaşa etmeyin
v     Müşterinizin sorununu anlayın
v     Yapılan yanlışlıkları kabullenin
v     Söze söylenenleri anlamamazlıktan gelmeyin
v     Müşterinin sorunlarına çözümler üretin

39- Satış sonrası verilecek hizmetlerle ilgili yönetimin cevaplandırması gereken sorular ?
v     Satış sonrası hizmetler neleri kapsayacak
v     Satış sonrası hizmetlerin düzeyi ne olacaktır?
v     Satış sonrası hizmetler hangi biçimlerde verilecektir?
v     Satış sonrası hizmetlerin amaçları nelerdir?
v     Verilen satış sonrası hizmetler, rakiplerinkiyle nasıl karşılaştırılacaktır?

40- Satış sonrası hizmetlerin planlanmasında ele alınması gereken notlar ?
v     Müşterilerin, ürün kullanım biçimlerine yönelik eğitimi
v     Çalışanların eğitimi
v     Öncelikle yeterli, sonra iyi olmayı amaçlama
v     Satış sonrası hizmet kalitesini standartlaştırma
v     Her hizmet ücretsiz olmaz ilkesiyle, uygun fiyat politikası belirleme
v     Toptancı ve perakendeci ile gerektiğinde alt sözleşmeler yapma
v     Gerçekleştirilen satış sonrası hizmetlere değerlendirme
41- Yetersiz hizmetlerden bazıları ?
v     Çalışanlara gereken önemin verilmemesi
v     Yetersiz eğitim
v     Çalışanların müşterilere yönelik olumsuz davranışları
v     Kuruluş içinde müşteri hizmeti felsefesi ve kültürünün eksik olması
v     Şikayetlerin yetersiz ele alınması ve çözümü
v     Müşteriler olarak çalışanlara yönelik yetersiz ve ilgisiz davranışlar



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder