Pages - Menu

23 Şubat 2024 Cuma

Bilgi Yönetimi Dersi Vize Notlari

                                    BÜRO YÖNETİMİ VE YÖNETİCİ ASİSTANLIĞI
                                            BİLGİ YÖNETİMİ VİZE NOTLARİ



Bilgi Türleri: bilgi derinliğine, yoğunluğuna ve sahibine göre aşamalara sahiptir. Bu aşamalar
v     Veri
v     Enformasyon
v     Bilgi
v     Üstbilgi


Veri nedir: tek başına anlamı olmayan, bir bütün içinde anlam kazanan simge, sayı ve yazıdır.

Enformasyon nedir: veriler bir bütün içinde işenip tasnif edilmiş, ham bilgiye dönüştürülmüş halidir.

Bilgi nedir: enformasyon birikiminden alınan kaynaklarla kişisel bilgi birikimi ve deneyimden meydana gelen, enformasyondan daha özel ve uzmanlık gerektiren yorumlanmış enformasyondur.

Üst bilgi nedir: sosyal olaylarda doğru veya yanlış olanı ayırt etmeye yarayan uzmanlık, yüksek deneyim ve bilgeliktir.

Bilgi ve sanayi toplumunun karşılaştırılması:
Sanayi Toplumu                                            Bilgi Toplumu
v     Maddi sermaye                                 insan sermayesi
v     Buhar makinesi                                 bilgisayar
v     Fiziksel ve düşünsel alanda insan     düşünsel alanda nitelik insan sermayesi
Sermayesi
v     Sanayi mallarının ve hizmetlerinin     bilgi ve teknoloji üretimi
Üretimi
v     Çok iş gücü                                        bilgi ağları
v     Genel eğitim                                      uzmanlık eğitimi

Bilgi yönetiminin tanımı: bir iş görenin belirli bir ilgi alanındaki anlayışını geliştirmeye yönelik olarak enformasyonun bulunması, şeçilmesi, düzenlemesi, arıtılması ve sunumuyla ilgili sistematik bir süreç.

Öğrenen organizasyon:
v     bilgi paylaşımını engelleyen unsurları kaldırmak
v     motivasyon
v     güven
sonra çalışanlar

adil süreç:

v     kararlara katılma
v     sebeplerini bilme
v     beklentileri bilme

motivasyon: güvenin yaratılması



bilgi yönetiminin başarısı:

v     öğrenen organizasyon: başarı ve başarısızlıkların sürekli değerlendirilmesi
v     motivasyon: katılma
v     karşılıklı güven
v     adil süreç
v     teknoloji: bütünlük (süreç ve organizasyon insanla bütünleşmeli)

Bilgi yönetimi : sürekli yaratıcılık ve kümeleme ile bireysel ve örgütsel bilginin kullanımı ve tekrer kullanımını hızlandıran, geliştiren bir iş ve öğrenme çevresi yaratmak.

İŞLETMELER  2 tür bilgiye sahiptir

Açık bilgi: kodlanabilen depolanabilen ve yayınlana bilen.

Kapalı bilgi: insanların yaşamları süresince edindikleri çeşitli deney çalışma ve etkileşim  ile sessiz içe doğuş ve benzeri gibi  yollarla edinilen ve insandan inşana değişen insanların kafalarında bulunan üstü kapalı bilgidir.

Bilgi yönetiminin ortaya çıkışını etkileyen faktörler :
Bilgisayarlı iletişim
Elektronik Pazar
Değişim hızı
Küresel  sermaye
Örgütsel değişme
İş süresini yeniden yapılandırma
Gelişen beceriler
Küresel  iletişim
Küresel konuşlandırma

Bilgi yönetiminin önemi:

İşletmenin Pazar değeri :
bilanço değeri  : finansal + fiziksel değer
görünmeyen değer : entelektüel sermayeli , değişime uyum sağlama becerisi, yönetim nitelikleri, yeni Pazar yaratma becerisi  insan-yapı-müşteri

ilk dönemlerde :biriktirmek daha sonra toplamak analiz etmek bilgiyi almak ve satmak.

Entelektüel sermaye : işletmeye piyasada  rekabet avantajı sağlayan işlettme çalışanmlarının bildiği herşeyin toplamıdır.

Unsurları :
v     İnsan sermayesi
v     Yapısal sermaye.
v     Müşteri sermayesi

İnsan sermayesi: her bireyin sahip olduğu ve geliştirdiği sermaye

Yapısal sermaye: işletmenin müşteriler için mal üretmesi ve teslim etmesini mümkün kılan, strateji, yapı, sistem ve süreçlerin toplamıdır.

Örgütsel yetenekler
v     Strateji: örgütün amaçları ve bu amaçlara ulaşırken izlediği yol.
v     Sistem: işlemlerin yapılış bölümleri
v     Yapı: çalışanların pozisyonları ve ilişkiler
v     Kültür: işletmenin normları

Müşteri sermayesi: işletmenin dış çevreyle olan müşteri sadakatı, firma ünü, dağıtıcı ve toptancılarla olan ilişkilerini içerir.
Bilgi yönetiminin işlevleri
v     Paylaşmak
v     Yeniden üretmektir
v     Üretmek
v     Kullanmak
v     Yapılandırmak
v     Denetlemek

Bilgi yönetimin uygulandığı bir ortama sahip olmak
v     Bilgiye önem veren
v     Yenilikçi ve yaratıcı düşünceyi özendiren
v     Bilgi paylaşımını teşvik eden bir kurum kültürünün oluşturulmasıyla olur.

Kurum kültürünün oluşumu:
v     öğrenen organizasyon
v     adil süreç
v     motivasyon
örgütlerin yarışmacı avantajlarını sürdürebilmeleri ve amaçlarını gerçekleştirilmeleri için gerekli olanlar:
v     bilgiyi belirleme
v     elde etme
v     arıtma
v     paylaşma
v     yeni bilgi üretme

>Örgütlerin başarıları açısından bilgi elde eden kullanan ve yürüten insan zenginliği entelektüel sermaye olarak adlandırılır. Dolayısıyla bireylerin kendilerini gerçekleştirebileceği yaratıcı ortamlarda bilgiyi işletmeleri örgütlerin öncelikli amacı olmalıdır.

>Çağdaş bilgi yönetimi organizasyonel ve yönetimsel koşulları oluşturulması ile olanaklıdır.

Hangi bilgi:
-tam                            -kısa ve anlaşılan       
-doğru                         -güncel           
-zamanında                 -ilgili   
-ulaşılabilen


Etkili bilgi yönetimin engelleri
Ø      Enformasyonun uygunsuzluğu
Ø      Tepe yönetimi
Ø      Bilgi çöplüğü
Ø      Açık bilgiye odaklaşma

Bilgi güvenliğinin temel amacı
Ø      Veri bütünlüğünün korunması
Ø      Yetkisiz erişimin engellenmesi
Ø      Mahremiyet ve gizliliğin korunması
Ø      Sistemin devamlılığının sağlanması

SONUÇ: bilgi yönetimi, klasik yönetim anlayışı uygulanmaz bilgi yönetimi ile şirketlerin gerçek başarısını çalışanların oluşturduğu saplanmış bilginin değerlendirilmesi şirketin yok olması.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder